Wednesday 27 February 2013

penjagaan haiwan eksotik..baby hoglet..^_^

Assalamualaikum..mohon senyum..hehe..


My name is Hoglet..hehe..

 Hai semua..hari nie jom kita ketahui cara-cara dan teknik penjagaan si bayi landak ataupun lebih dikenali sebagai hoglet yang comel nie..hehe..korang baca jgn x baca tau..                  

 Sebenarnya ramai yang salah anggap hedgehog ini merupakan spesies landak..tanggapan itu adalah SALAH..hedgehog yang biasa orang bela ialah dari jenis African White-Bellied Hedgehog.
Warna yang biasa kita jumpa adalah salt dan paper atau albino..ada juga warna lain tapi jarang dijumpai di Malaysia..dan untuk makluman semua HOGLET merupakan bayi HEDGEHOG..hehe..
      

Untuk pengetahuan semua,ketika anda membawa pulang encik or puan hoglet, tempat tinggalnya haruslah bersih dan kering. Dianjurkan untuk memberinya privasi mutlak selama setidaknya satu atau dua hari ataupun mungkin akan seminggu sebelum ia merasa selesa di rumah barunya.Ala2 raja gitu..hihi..Landak bayi atau hoglet cenderung tidur banyak. Jadi, jangan khuatir, jika hoglet anda tidur pada jangka masa yang lama..hehe..


                                          baby landak yg comel..

                                          Kami tidur dulu yeeee..zzzz..


CIRI-CIRI TEMPAT TINGGAL BAGI HOGLET.

Hoglet dapat disimpan di dalam akuarium yang sekitar 20 galon atau lebih dalam ukuran. Mereka adalah perenang yang baik dan pendaki, mereka bahkan dapat memanjat dinding tempat tinggal mereka. Keterampilan mereka untuk keluar adalah sebagai baik. Secure kandang haruslah ditutup dan pastikan bahwa ia memiliki ventilasi cukup iaitu akuarium harus 12 ” tinggi dan harus memiliki ruang lantai setidaknya 16″ x ” 24 .Temapt tinggal mereka mestilah cukup terang, tapi tidak menempatkan tempat tinggal mereka di bawah sinar matahari langsung. Ianya harus berisi makanan dan air didalam mangkuk, excersiers, mainan dan litter box. Jauhkan ia dari haiwan peliharaan lain n give them kasih sayang yg mantap n secukupnya k..^_^

rumah si hoglet..


Tempat di mana baby hoglet ditempatkan harus disimpan di kawasan yang hangat dan cukup terang. Itu harus dijauhkan dari sinar matahari langsung. Suhu ruangan ideal harus sekitar 75-85 darjah Fahrenheit. Jika suhu lebih rendah, mungkin haiwan kan mengalami hibernasi yang akan menyebabkan suhu tinggi pada mereka. Ketika hoglet ditempatkan di dalam tempat tinggal mereka, periksa suhu tempat tinggal mereka terlebih dahulu yee..


Hoglet nie suka untuk bersembunyi terutama ketika mereka tidur di siang hari. Sebuah pipa PVC yaitu 4 inci panjang, kotak sepatu yang dipotong dari satu sisi atau pot bunga haruslah diletakkan  sebagai tempat untuk hoglet bersembunyi. Pastikan korang semua menggantinya setiap 2-3 minggu..

 Haaaa..jangan lupa mandikan baby hoglet tau..sekurang-kurangnya sebulan sekali atau boleh jee mandikan mereka 2 kali seminggu..shabun2 n syampoooo2 si hoglet nie..bagi wangi2 tau..

                                                         saya daa mandi..^_^



Si hoglet nie suka bersenam..jadi,haruslah diletakkan alatan senaman atau permainan untuk mereka. Sebagai contoh wheel yang khusus untuk si comel hoglet..




Akhir sekali adalah tentang pemakanan baby hoglet..
makanan untuk hoglet mestilah mempunyai kandungan protein yang tinggi dan 2 minggu sekali harus meberikan mereka makan ulat..(boleh dapat dalam paket kat kedai makanan haiwan..)



                                                         makanan yang terbaik untk mereka..

sekian dulu..

bye..bye..

nurizzzati_idris ^_^

4 comments:

  1. ooo... erm thaks 4 info ya...

    ReplyDelete
  2. Nk tnye la..pet ni ganaz,suke gigit org x? Nk bele tp takut lak.huhu :3

    ReplyDelete
  3. Nk tanye skit haiwan nie boleh makan makanan kucing x

    ReplyDelete
  4. Farkhin Baser : boleh. makanan kucing still digunakan sbb masih sedikit pembekal kat Malaysia :)

    ReplyDelete

 
Copyright© All Rights Reserved warkahnaluri.blogspot.com