Friday, 22 February 2013

ARNAB si comel

Assalamualaikum
Hai semua.
Selamat menjenguk ke blog ini =)
Hari ini saya ingin memperkenalkan cara-cara penjagaan haiwan peliharaan iaitu....
ARNAB
haiwan yang paling "hot" kowt dalam abad ini dalam penjagaan haiwan..
sebab kecomelannya.
orang teganu sebut "COMEL LOTE"
hehehe
macam mana laa boleh tertarik nak ambil haiwan nih?
mesti tertanya-tanya kan..
tak??
alaaaa ..
p/s: back up an ami..
sumber berinspirasikan daripada kawan..
daripada blur memikirkan nak buat tajuk pasal binatang apa..

okeh..dah dah..

*******

Mari saya perkenalkan

si  COMEL LOTE






inilah ..haiwan yang tengah hot tuu



ARNAB (rabbit) atau kelinci (hare) merupakan sejenis haiwan mamalia
Arnab mudah dikenali dengan telinganya yang panjang dan tirus,gigi kacip tengah yang ketara dalam mulut, kaki belakangnya yang besar berbanding kaki depan, serta ekornya yang pendek.
Arnab boleh hidup secara liar mahupun dijadikan haiwan peliharaan atau ternakan yang memberikan sumber makanan kepada manusia.

Secara sainsnya:
|
|
v

 CARA-CARA MEMELIHARA ARNAB


Pemeliharaan arnab bukanlah semudah A, B, C iaitu beli, bagi makan dan biar. Tapi  lebih dari itu.
Nih ada sedikit cara-cara pemeliharaan:


1)  Beri makanan dan air bersih setiap hari.

     
                                                                           pellet

- Pemberian kuantiti makanan adalah berbeza-beza bagi arnab diusia bawah 5 bulan dengan arnab diusia 6    
  bulan ke atas. Arnab yang usianya bawah 5 bulan perlu diberi makan pellet secukupnya, manakala 6 bulan 
  ke atas harus disukat kuantiti pelletnya bergantung kepada berat dan usia arnab.



                                                                     Timothy hay

  baik untuk arnab 6 bulan ke atas sebagai makanan ruji iaitu pemberian tanpa had, baik di siang hari atau 
  malam hari.

alfalfa hay 

baik untuk anak arnab bawah 5 bulan dan untuk induk yang mengandung serta menyusukan anak. Hal ini kerana alfalfa mengandungi kandungan protein yang baik untuk tumbesaran. Sayur-sayuran basah dan buah-buahan boleh diberikan sebagai ‘treat’ kepada arnab, tetapi dalam kuantiti yang sedikit sahaja.



Waktu malam adalah waktu paling aktif bagi arnab, maka arnab akan makan lebih banyak diwaktu malam. Jadi jangan lupa untuk sediakan makanan yang secukupnya dan bekalkan air bersih yang ditukarkan setiap hari.


2) Bersihkan sangkar arnab dengan kerap.



Sangkar yang kotor bukan sahaja akan mengundang bakteria, fungus dan juga makhluk perosak serta mampu membahayakan kesihatan arnab, malahan diri anda juga.


3) Beri perhatian kepada arnab anda setiap hari.





Bermainlah dan luangkan masa dengan arnab  sekurang-kurangnya sekali sehari agar arnab anda rasa disayangi. Jika anda merancang untuk melancong atau ke mana-mana sahaja, pastikan ada individu yang boleh membantu anda untuk menjaga arnab anda.


4) Sediakan permainan untuk arnab. 






5) Lakukan pemeriksaan kesihatan di klinik haiwan. 




Rutin pemeriksaan arnab ke klinik haiwan harus dilakukan, seminimumnya adalah 6 bulan sekali. Hal ini bagi memastikan arnab diberi imunisasi merentang penyakit bahaya seperti kurap dan cacing.



6) Lepaskan arnab anda dihalaman yang bebas makhluk perosak.



Pastikan arnab dibiar lepas bebas dikawasan yang tidak terdapat haiwan pemangsa dan makhluk perosak seperti kutiu mahupun cacing.


7) Sediakan ruang sangkar yang selesa bagi arnab. 




Jangan letakkan arnab dalam sangkar yang terlalu kecil mahupun terlalu banyak bilangan arnab dalam satu-satu sangkar. Pastikan arnab diletakkan seekor sahaja atau dua dalam setiap sangkar bagi memudahkan tugas memantau kesihatan.

8) Arnab tidak perlu mandi. 




Lumrahnya, seperti haiwan lain arnab akan membersihkan diri sendiri. Namun jika arnab didapati terlalu kotor, cukuplah sekadar menggunakan ‘dry shampoo’ iaitu shampoo arnab tanpa bilas. Ditakuti jika arnab yang tidak biasa dimandikan akan mati secara tiba-tiba kerana terkejut dengan perubahan suhu badan.



9) Pegang arnab dengan cara yang betul. 



Jangan pegang arnab dengan mengangkat kedua-dua telinganya sahaja kerana dibahagian telinga arnab terdapat jutaan saraf yang dikhuatiri jika tersalah pegang akan membahayakan arnab. Genggam kulit belakang badan arnab dan tampung badan arnab dengan sebelah tangan lagi atau peluk arnab macam peluk kucing (itu pun kalau arnab anda tidak menendang dan mencakar).




CARA-CARA JINAKKAN ARNAB

Arnab merupakan sejenis haiwan yang lagi aktif dan agak agresif jika tidak kena pada tempatnya.
so,untuk memelihara haiwan ini
kita kena pandai caranya.
ingin saya nyatakan tip-tip untuk menjinakkan arnab nih.

keadaan ini bergantung kepada pelbagai faktor.
Antaranya ialah faktor baka.
kalau baka yang "Netherland dwaf" tuh memang aktif
sebabnya salasilah dia daripada jenis arnab liar.

seterusnya, faktor hormon (bukan manusia jaa)
arnab yang bunting memang agak agresif..
semulajadi kowt..

ini faktor yang biasa kita dengar
faktor persekitaran..
arnab akan secara automatiknya akan bertindak secara agresif
jika terasa dirinya terancam dan tidak selamat


Namun begitu, ingin saya nyatakan masih belum terlewat lagi untuk kita menjinakkkan arnab
Disini,suka saya kongsikan rahsianya..
Berikut adalah langkahnya:

1. Kerap luangkan masa bersama arnab anda. Lepaskan arnab bagi dia bebas beriadah dan bermain serta belailah arnab anda. Jika kita sentiasa meluangkan masa bersama arnab kita, pastinya arnab akan menjadi terbiasa dengan kehadiran kita dan tidak akan berasa terancam jika kita memegangnya.

2.Kita mestilah pegang arnab dengan cara yang betul. Senantiasa mengangkat arnab dengan cara yang betul iaitu memeluk badannya seperti kucing tak pun genggam kulit belakang badan arnab dan tampung punggung arnab dengan tangan lagi sebelah. Senang kan. Tapi ingat!,jangan sesekali angkat arnab dengan menggenggam telinganya. Hal ini kerana telinga arnab merupakan bahagian arnab yang sensitif bukan sahaja mengandungi ribuan malah jutaan urat saraf. Untuk pengetahuan anda semua, arnab akan merelakan dirinya diangkat oleh kita sekiranya dia berasa selesa apabila dipegang oleh kita.



3.Sesekali hadiahkanlah treats berupa ganjaran kepada arnab. Sekali-sekala ketika menjenguk arnab disangkar, bagilah mereka sepotong buah-buahan segar ataupun kering sambil mengusap bulu arnab, Maka, arnab akan berasa seronok dengan perlakuan tersebut kerana mendapat ganjaran dan kelak akan ternanti-nanti kedatangan kita untuk membelainya lagi.


4. Letakkan sangkar arnab di tempat yang tenang dan bebas gangguan cuaca, pemangsa dan bunyi. Jika arnab berasa tidak selamat akan keadaan persekitarannya, arnab akan sentiasa berjaga-jaga dan akan menyerang sesiapa yang cuba menghampirinya (kan bahaya tuh) untuk mempertahankan diri. Oleh itu, letakkan arnab ditempat yang tiada gangguan



CARA-CARA POTONG KUKU ARNAB


Seperti mana kebanyakkan haiwan peliharaan lain,arnab juga perlu di grooming
agar kesihatan dan kecantikannya kekal terpelihara.
Nak bagi biar nampak lagi comel kan.
ermmm
geram tengok..

Sebagai haiwan kesayangan daripada spesis yang menggorek tanah,
kuku arnab akan sentiasa tumbuh memanjang.
Jadi, jika tak dipotong,kuku arnab yang terlalu akan menyebabkan kecederaan
kepada manusia jika dicakar..
bahaya juga an..
hati-hati

kena hati-hati
sebelum potong kuku tuh jangan pegang arnab secara agresif
kan tak pasal-pasal merajuk arnab tuh
hahaha


*********

Ini adalah video yang berkaitan dengan cara-cara memotong kuku arnab.
selamat menonton
dan
SELAMAT MENCUBA!




                                                                                                                 by: yasmin liyana abdullah (ami)

2 comments:

  1. Ape lagi yg harus kita buat nk bg arnab nak dgn kite . Already 3 weeks dia tak nak dgn kita . Sedihhh gila . Tiap2 hari pggl nme dia. Bg mkn , bersihkan sangkar but still takot2 . Sometimes duduk dpn sangkar je yg mampu . Pegang sikit pkn dh melompat . Hmmmm ;/

    ReplyDelete

 
Copyright© All Rights Reserved warkahnaluri.blogspot.com