Thursday 28 February 2013

Raja Sungai (Arowana)


Pada masa dahulu, arowana dikenali sebagai ikan kelisa. Di negeri pantai timur Malaysia, ia dikenali sebagai ikan sarung golok. Agak aneh bunyinya. Mengapa ia dipanggil dengan nama sedemikian? Memang logik ia dipanggil dengan nama sedemikian kerana bentuk tubuhnya yang menyerupai sarung golok atau pun sarung parang. Pada tahun sekitar 1970-an, bagi penduduk berdekatan Tasik Bukit Merah di Taiping, Perak, ikan ini tidak mempunyai sebarang keistimewaan  dibandingkan dengan ikan air tawar yang lain seperti lampam sungai, tembakang dan sebarau. Ikan kelisa dikatakan ditangkap dengan mudah dan banyak dari tasik ini dan sungai-sungai sekitarnya dan dijadikan juadah. Pada ketika itu, tiada sesiapa pun menyangka ikan kelisa yang mereka jadikan juadah, suatu hari nanti akan menjadi simbol dan sumber kekayaan serta mampu menjana pendapatan negara yang bernilai jutaan ringgit. Pada masa kini, ikan arowana sering dikaitkan dengan simbol kemewahan dan kejayaan dalam kerjaya atau perniagaan seseorang jika dipelihara di dalam rumah atau diruang pejabat. Sebut sahaja arowana, orang akan mengetahui bahawa ikan hiasan ini dipelihara dalam akuarium oleh golongan berada kerana harganya yang mencecah ribuan ringgit.

 Arowana simbol kemewahan dan kejayaan pemiliknya
JENIS-JENIS AROWANA

1. Arowana Perak
Arowana ini boleh ditemui di Asia Tenggara, Afrika, Amerika Selatan dan Australia. Spesies ini  merupakan ikan untuk dimakan dan kurang sesuai dijadikan ikan hiasan  kerana warnanya yang tidak menarik.

2. Arowana Mutiara
 
Arowana jenis ini pula boleh ditemui di Australia dan Papua New Guinea. Ikan ini dipelihara sebagai ikan hiasan di Malaysia. Di negara asalnya ikan ini merupakan ikan untuk dimakan  dan spesies ikan pancing yang terkenal.

3. Arowana Emas
Arowana emas sangat popular dipasaran dan mempunyai harga paling mahal. Hal ini kerana bentuk badan arowana emas yang menarik dan sisiknya yang kelihatan keemas-emasan begitu cantik sekali. Arowana ini mendapat permintaan yang tinggi dan sentiasa dicari-cari oleh peminat arowana walaupun harganya mencecah ribuan ringgit namun ramai peminat yang teruja untuk memilikinya.
 
4. Arowana Merah
Arowana merah ini berasal dari Kalimantan, Indonesia. Ia mempunyai ciri yang serupa dengan ciri arowana emas tetapi warna sisik pada keseluruhan badannya berwarna merah. Bahagian hujung posterior sisik pada seluruh badannya berwarna merah berkilat dan sangat menarik. Harga pasaran arowana ini bergantung pada kualiti dan warna sisiknya.
 
5. Arowana Hijau
Arowana hijau ini boleh ditemui di beberapa sungai di negara kita seperti Sungai Terengganu, Pahang dan Johor. Jenis ini mempunyai bentuk badan yang paling pendek. Kesemua siripnya berwarna hijau. Jenis arowana hijau kurang popular dalam kalangan peminat arowana kerana warnanya tidak begitu menarik. Harga pasarannya juga rendah.
 
 
PEMAKANAN AROWANA
 
1. Cengkerik
Cengkerik didapati kaya dengan kandungan protein dan katin. Ia sesuai diberikan kepada arowana kerana katin membantu tumbesaran dan mencantikkan warna ikan. Kini, cengkerik berjaya dihasilkan secara komersial dan mampu dibeli di pasaran dengan harga yang murah. Kaki cengkerik yang berduri halus perlu dibuang sebelum boleh diberikan kepada arowana. Tujuannya untuk mengelakkan duri daripada mencederakan organ dalaman sistem penghadaman ikan.
 
2. Ulat Gandum
Ulat gandum agak mudah diperoleh dan terdapat banyak dipasaran kerana telah diternak secara komersial. Ia berasal dari Negara Afrika. Ia sesuai untuk semua tahap umur dan jenis arowana. Ulat ini mengandungi 20% protein, 14% lemak, karbohidrat, hormon dan enzim yang sangat berkhasiat untuk arowana.
 
3. Anak Ikan
Anak-anak ikan kecil seperti ikan gupi, molly, swordtail, seluang, ikan emas atau koi boleh digunakan sebagai makanan arowana. Walau bagaimanapun, ikan liar seperti seluang yang ditangkap di perairan semula jadi perlu dikuarantin terlebih dahulu untuk mengelakkan parasit atau bakteria yang terdapat pada ikan tersebut menjangkiti arowana.
 
4. Pelet
Pelet bukanlah makanan utama arowana kerana ikan ini lebih sesuai diberikan makanan hidup. Sekiranya pelet digunakan sebagai makanan tambahan, kandungan pelet haruslah mengandungi komposisi keperluan arowana yang lengkap. Antaranya termasuklah kandungan protein yang melebihi 30%. 
 
 
PENJAGAAN AROWANA DI DALAM AKUARIUM
 
1. Jenis Tangki
Tangki empat segi merupakan jenis yang paling sesuai untuk memelihara arowana. Hal ini kerana jenis ini lebih sesuai dan mudah untuk ditempatkan di sudut ruang rumah. Tangki akuarium perlu dilengkapi dengan kaki yang kukuh untuk memastikannya tidak jatuh atau retak akibat kedudukan yang tidak stabil. Ketebalan kaca yang digunakan perlu cukup tebal dan melebihi ketebalan 1.5 cm. Mengambil kira tentang sifat arowana yang agresif dan sering menerjah ke arah cermin apabila terangsang, jenis kaca tempaan paling sesuai digunakan kerana ia lebih kukuh dan tahan hentakan.
 
2. Ruang Yang Selesa
Arowana perlu disediakan ruang yang mencukupi supaya ia merasai seolah-olah berada di habitat semula jadinya. Sekurang-kurangnya 110 liter air diperlukan untuk memelihara seekor arowana. Ukuran akuarium perlulah sekurang-kurangnya 100cm hingga 120cm dengan lebar dan ketinggian akuarium sekitar 40cm hingga 50cm.
 
3. Peralatan Yang Lengkap
Peralatan yang diperlukan bagi pemeliharaan arowana di dalam akuarium ialah tangkuk, baldi dan gayung, hos getah, tangki simpanan air dan tuala.
 
4. Penjagaan Akuarium
Memandangkan arowana sejenis ikan yang liar, persekitaran yang boleh memudahkan pergerakan ikan perlu disediakan. Akuarium tidak digalakan diletak di bawah pancaran terus cahaya matahari kerana ini akan menggalakkan pertumbuhan kulat. Tangki pemeliharaan mestilah cukup besar untuk memudahkan ikan bergerak dengan bebas. Air di dalam akuarium perlu dijaga supaya sentiasa bersih dan kualitinya sesuai dengan keperluan arowana. Air perlu ditukar sebanyak 10% - 15% setiap minggu. Semasa menukar air, alga dan lain-lain partikel perlu dibersihkan.
 
5. Penapis
Bahan perkumuhan ikan perlu dibuang untuk mengelakkan air menjadi toksik. Bagi tujuan itu, penapis yang baik diperlukan. Pelbagai penapis boleh digunakan untuk menyingkirkan bahan buangan toksik itu. Penapis luar (external filter) sangat sesuai digunakan kerana ia mudah dibersihkan.
 
 
 
 
6. Pam Air
Pam air digunakan untuk mengalirkan air dari dalam tangki melalui penapis untuk proses pembersihan. Pam tenggelam (submercible pump) paling sesuai digunakan untuk pemeliharaan arowana.
 
7. Bahan Kimia
Bagi tujuan pemeliharaan arowana di dalam akuarium, penggunaan bahan-bahan kimia tidak digalakkan kerana penggunaan yang tidak mengikut peraturan akan menyebabkan kesan buruk, iaitu kematian akibat keracunan atau lebihan dos. Penggunaan antibiotik untuk ikan yang dijangkiti bakteria juga memerlukan nasihat daripada pakar. Bahan kimia yang dicadangkan ialah antiklorin untuk menyahkan klorin di dalam air. Penggunaan garam biasa (NaCl) untuk rawatan umum pelbagai jenis penyakit adalah digalakkan kerana kaedah ini merupakan kaedah yang disarankan untuk rawatan semua jenis ikan air tawar tanpa mendatangkan akibat yang buruk.
 
Rujukan
Arowana Ikan Hiasan Bernilai
 
                                                                                              

                                             
                                                    

5 comments:

  1. Hai, sya asyieraf. knpa ikn arwna yg bru d bli x blh nk berenang ke dlm air? pnjg dlm sejengkal n tlh d msk kn cip ke dlm bdn. smpai je kt rumah n ltk dlm dquarium, x blh nk brng n x tgglm. ikn jd trapung kt surface mcm ada belon dlm prt.. dh byk kali ikn tu try brng ke bwh, tp x blh. skali pndg, nmpk cm ikn dh mti.. please sape tahu mcm mana nk buat..

    ReplyDelete
  2. Tip yang berguna utk amatur mcm sy.
    Thanks.

    ReplyDelete
  3. Salam semua ada siapa tahu nak beli baby arowana yang boleh pos

    ReplyDelete
  4. Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni yeπŸ“’πŸ˜‰
    Assalamualaikum salam sejahtera warga groupπŸ“’

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit gout kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba saya ni. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺πŸ‘πŸ»

    3) banyak pengalaman dah saya berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan gout. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dan lain lain

    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.


    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .πŸ’ͺ🏼


    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.

    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ....................................................................................................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah semakin sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................

    ▪️ Kanser Limforma B - cel tahap 4

    En Shahrizal Taib, 41 tahun, pesakit kanser Limforma b cell tahap 4 ketulan di paru paru 8 cm pernah kena tebuk paru2 sebab berair ,tahun 2020. Dia mula minum jus herba pada tahun 2021. Pernah jalani kimoterapi 8kali dan radioterapi 15kali. Dia minum jus herba ini semasa dalam kimoterapi dan badan terasa bertenaga, tidak mengganggu proses kimo malah amat memberi tenaga tidak seperti pesakit lain yg tak minum herba. Herba bukan beri tenaga saja tp merawat sampai sembuh.


    Call order wasap@call- En Mohd Zuhairi Bin Noordin- 017-4687570

    ReplyDelete

 
Copyright© All Rights Reserved warkahnaluri.blogspot.com